Workshopy

Tematické workshopy se uskuteční ve středu 9. listopadu 2016 v budově Pedagogické fakulty Univerzity Palackého na Žižkově nám. 5 v Olomouci.

Účast na workshopech je pro registrované účastníky konference bezplatná.

Prezence účastníků se uskuteční v dané místnosti vždy 15 minut před začátkem workshopu.

 

1. Praktické inspirace pro kvalitativní výzkum

  • doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (Institut celoživotního vzdělávání, Oddělení sociálních věd, MENDELU v Brně)

  • V rámci workshopu budou hledány možnosti, cesty a limity kvalitativního výzkumu a na praktických příkladech z dříve realizovaných kvalitativních šetření budou naznačeny problémy, s nimiž se může výzkumník v různých etapách kvalitativního výzkumu potýkat. Naznačeny budou také možnosti, jak se může výzkumník s těmito problémy vypořádat, příp. jak jim předcházet. Účastníci workshopu mohou do diskuze vstoupit s metodologickými otázkami, na které hledají (a v odborné literatuře nenalézají) odpovědi.

  • Seznam účastníků:
    Mgr.
    Jana
    Číhalová
    Mgr.
    Miloslava
    Borošová Michalcová
    Mgr.
    Hana
    Bučková
    Mgr.
    Hana
    Češková
    Mgr.
    Hana
    Čihánková
    Mgr.
    Jan
    Gregar
    Mgr.
    Pavel
    Chrbját
    Mgr.
    Tereza
    Janečková
    Mgr.
    Barbora
    Kamasová
    Mgr.
    Iva
    Koribská
    Mgr.
    Jiří
    Kropáč
    PhDr. et Mgr.
    Roman
    Liška
    Mgr.
    Jia
    Liu
    Mgr.
    Jana
    Máčalová
    Mgr.
    Veronika
    Mikšíková
    Mgr.
    Alena
    Nováková
    Mgr.
    Zuzana
    Sassiková
    Mgr.
    Markéta
    Šemberová
    Bc.
    Veronika
    Štenclová
    Mgr.
    Renata
    Švaňhalová
    Mgr.
    Vanda
    Vaníčková
    Mgr.
    Kateřina
    Vaňková
    Lijuan
    Zhang
    Mgr.
    Bo
    Zhou

 

2. Základy psychologického výzkumu

  • Mgr. Lucie Křeménková,  Ph.D. (Katedra psychologie a patopsychologie, PdF UP v Olomouci) a Mgr. Simona Dobešová Cakirpaloglu, Ph.D. (Katedra psychologie a patopsychologie, PdF UP v Olomouci)

  • Cílem semináře (workshopu) je seznámit účastníky se základními aspekty psychologického výzkumu. Pozornost bude směřována k základní koncepci výzkumného designu, etickým aspektům testování a dále pak i k vybraným psychologickým metodám a jejich pojetí i možnostem jejich využití u nepsychologů. Zmíněny budou i možnosti konstrukce dotazníkových metod a jejich úskalí.

    • Místnost: učebna P37 (starší část budovy, třetí poschodí, od hlavního schodiště doprava)

    • Čas: 13.30 – 15.30 hod. (rozpis účastníků zde)

 

3. Specifické formy kyberšikany učitelů

  • PhDr. René Szotkowski, Ph.D. (Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci) a Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. (Katedra českého jazyka a literatury, PdF UP v Olomouci)

  • Workshop je zaměřen na kyberšikanu učitelů v České republice. Účastníci workshopu získají informace o převládajících formách útoků na učitele, o délce útoků na učitele a o tom, jaký mají tyto útoky na učitele dopad. Dále budou informováni o způsobech řešení krizových situací učiteli. Zjistí, kdo jsou nejčastěji pachateli kybernetických útoků na učitele, zda se je daří odhalovat a jakým způsobem jsou následně pachatelé potrestáni.

    • Místnost: učebna N32 (novější část budovy, třetí poschodí, levá strana)

    • Čas: 13.30 – 15.30 hod. (rozpis účastníků zde)

 

4. Tvořivá dramatika v současné mateřské škole jako objekt výzkumu?

  • Mgr. Alena Berčíková, Ph.D. (Katedra primární a preprimární pedagogiky, PdF UP v Olomouci)

  • Pokud pozorujeme spontánní hru dětí předškolního věku, můžeme v ní vidět radost, silný prožitek, nezkrotnou fantazii, využívání různých symbolů, hru na někoho či něco atd.  Toto vše vychází z vývojových specifik dítěte předškolního věku. Nabízí se tedy otázka, proč nevyužít tuto dětskou přirozenost a spontánnost jako edukační prostředek podložený a podpořený právě tvořivou dramatikou?  
    Jak z odborné literatury vyplývá (např. Ward, 1947; Machková, 2007; Švejdová, Svobodová, 2011), všechny výše uvedené prvky jsou totiž součástí tvořivé dramatiky. Ta zároveň nabízí širokou škálu metod vhodných pro všestranný a harmonický rozvoj dítěte předškolního věku.
    V příspěvku se tedy zaměřujeme na tvořivou dramatiku jako na edukační prostředek předškolního vzdělávání, dále ji představujeme v kontextu jejího využívání učitelem mateřské školy, samozřejmě se zabýváme výzkumem v této oblasti u nás i v zahraničí a jeho aktuálností.

    • Místnost: učebna P1 (starší část budovy, suterén, od hlavního vchodu doprava)

    • Čas: 08.30 – 10.30 hod. (rozpis účastníků zde)

 

5. Úskalí spolupráce školy a OSPOD v rámci rizikového chování dětí

  • Mgr. Jaroslava Brabcová (vedoucí kurately, OSPOD, Městský úřad Mělník) a Mgr. Dagmar Pitnerová, Ph.D. (Ústav pedagogiky a sociálních studií, PdF UP v Olomouci)

  • Workshop se bude zabývat problematikou legislativního ukotvení multidisciplinární spolupráce kurátora SPOD a škol v rámci sociálně právní ochrany dětí. Budou prezentovány tři případové studie zaměřené na rizikové formy chování žáků, realizované postupy, úskalí spolupráce. V rámci workshopu se účastníci aktivně zapojí do řešení předloženého aktuálního případu a na závěr obdrží metodický materiál.

    • Místnost: učebna P6 (starší část budovy, přízemí, od hlavního vchodu doprava)

    • Čas: 08.30 – 10.30 hod. (rozpis účastníků zde)